Monday, December 19, 2011

Kita Tak Nampak Keburukan Sendiri

Betul tak kita selalu salahkan orang kata orang asyik nampak keburukan kita je.. Kita pun macam tue jugak.. Banyak negative thoughts dari positive thoughts.. tak semua macam tue.. memang ada orang yang positive thinking.. Pernah tak kawan sendiri kritik kata kita macam nie, macam tue.. Wawa ada jugak kena.. Masa tak matang dulu, Wawa selalu marah kawan tue balik tapi sekarang Wawa macam sedar.. Selama kitorang duduk sama2 nie, kawan-kawan yang hadap muka Wawa, tengok perangai Wawa so diorang tau baik buruk Wawa..

Ada kena kritik dengan kawan yang Wawa anggap sangat baik dengan Wawa tapi Wawa tak marah dia.. I realise what she said was true & I'm sad that i had been such a jerk to her.. kami masih berkawan.. No butt hurt lar.. Sekarang wawa fikir kalau kita nak berubah menjadi baik, kita kene percaya kawan2 yang rapat dengan kita.. Trusted ones I mean.. Nak dengar kritikan & nasihat pun kena pandai jugak.. Ada yang niatnya nak menjatuhkan kita.. kita tau mana yg baik & mana yang ada niat tak baik.. Tapi wawa nie bukan jenis senang nak berubah.. Wawa dah biasa dgn comfort zone tue, Wawa akan amik masa yang lama nak biasakan diri dengan perubahan.. Wawa sekarang ada perubahan yang kena buat, tengah cuba & kuatkn semangat.. Wawa tak bagus memang tak.. I admit that.. Banyak yang perlu diubah.. my world revolves around people with great characters, i need to be a better person.. 

Pernah tak hadap orang yang taknak berubah.. Bukan sebab Wawa nak berubah, wawa kutuk orang macam nie, tak.. Wawa cuma pernah kenal orang macam nie & Wawa rasa dia tak patut lar buat macam tue.. Contoh, dia dah 3 kali bertunang & putus so orang tua nasihatkan dia suruh dia ubah lar certain flaws yang orang tua nampak macam terlalu sosial, terlalu banyak berkawan dengan lelaki, bahasa pertuturan agak kasar & tak sesuai dengan orang tua macam tue lar.. tapi nasihat tak diterima malah menyalahkan pulak orang tua yang lebih lama makan garam.. Mak ad pesan bila dah bertunang, dunia kita dengan keluarga & dia sahaja.. Bukan tak boleh berkawan langsung tapi Mak kata berpada-pada.. Untuk elak fitnah, pergaduhan, perselisihan faham.. Orang yang Wawa kenal nie kuat menegakkan prinsip atau cara dia sekarang nie betul & seorang tunang atau bakal suami perlu terima.. agak2 lar kan.. Takkan sampai kau berabang bagai dengan orang lain, tunang tak marah, tak jeles.. Adoi.. Nie contoh je lar.. Ada lagi hal lain yang wawa pernah tengok.. Kadang hal simple pun kita susah nak ubah macam menjerit tak tentu pasal, jadi lalang sebab nak playsafe, sensitif dan sebagainya.. that's me haha!

Kita kena lar belajar terima pendapat orang lain.. Wawa sendiri mengaku bukan senang nak terima orang kutuk kita.. Ye lar, kita dah selesa dengan cara tue tiba-tiba orang kutuk, memang tak bleh terima lar tapi kalau amik kritikan secara positif & buat review mungkin kita rasa apa yng orang lain cakap tue betul.. Tapi mungkin ada yang tak betul tue sebab kene flashback lar, ingat balik betul ke kita pernah buat apa yang orang kata tue.. Jgn jadi terlalu positif sampai terima orang kutuk/kritik dgn membuta tuli.. Takde manusia yang sempurna, semua orang perlu berubah ke arah kebaikan.. kebaikan yer bukan keburukan.. Sentiasa muhasabah diri, review perlakuan kita yang lalu.. Mari berubah ke arah yang lebih baik terutama dalam membaiki diri mendekati Yang Maha Esa =)


4 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

hanya org lain sahaja dapat mnilai kita...

Wawa Amran said...

Betul =D

TecerWidad said...

Yes, m busy mending myself. Sekarang ni lebihkan cari salah diri sendiri dari asyik nak nampak salah orang.

Wawa Amran said...

Doing the same.. Should ignore those negative thoughts on others too =)